W dniach 29-30 listopada br. odbyła się w Częstochowie kolejna edycja Kongresu Pedagogiki Chrześcijańskiej we współpracy z Tygodnikiem Katolickim „Niedziela”.

Tegoroczny kongres był skoncentrowany na niezwykle ważnym w dzisiejszych czasach zagadnieniu komunikacji w rodzinie i w szkole. Nie jest tajemnicą, że problem ten stanowi jedno z najpoważniejszych wyzwań kształtujących oblicze dzisiejszych rodzin i szkół. Skutki pandemii, tocząca się w naszym sąsiedztwie wojna, agresywne formy indoktrynacji ze strony ekstremistycznych ideologii, czy szerzące się różnorakie uzależnienia, to tylko nieliczne zjawiska mające wpływ na sytuację w rodzinie i w szkole. Aby stawić czoła tym wyzwaniom, potrzebne są przemyślane strategie, bowiem ogrom owych problemów wymaga już reakcji w takiej właśnie skali.

Obrady kongresowe odbywały się w auli tygodnika katolickiego „Niedziela” (ul. 3 Maja 12). Otwarcia Kongresu Pedagogiki Chrześcijańskiej dokonał abp dr Wacław Depo, metropolita częstochowski, prof. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki, Mikołaj Pawlak, Rzecznik Praw Dziecka, ks. dr Jarosław Grabowski, redaktor naczelny „Niedzieli” i prof. Grzegorz Górski, rektor Akademii Jagiellońskiej.

Następnie w dyskusji panelowej „Nauczyciele, uczniowie i rodzice jako partnerzy w komunikacji” wzięli udział: prof. Krystyna Chałas (Katolicki Uniwersytet Lubelski), ks. dr hab. Adam Maj (Katolicki Uniwersytet Lubelski), ks. prof. Zbigniew Formella (Università Pontificia Salesiana, Roma) i prof. dr hab. Elżbieta Osewska (ANS Tarnów).

Kolejna dyskusja panelowa była poświęcona „Pracy i komunikacji w klasie/grupie wielokulturowej”. Uczestniczyli w niej będą ks. prof. Stanisław Dziekoński (Uniwersytet Kard. S. Wyszyńskiego), ks. prof. Bogusław Milerski (Chrześcijańska Akademia Teologiczna) i abp prof. Jerzy Pańkowski (Chrześcijańska Akademia Teologiczna).

Po południu nastąpiła prezentacja raportu opracowanego na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka Mikołaja Pawlaka a po niej debata wokół dokumentu RPD. Pierwszy dzień Kongresu zamknęły dwa wykłady dotyczące komunikacji według myśli Tomasza z Akwinu i komunikowania się w rodzinie i szkole oczami polskiego youtubera.

Drugi dzień Kongresu Pedagogiki Chrześcijańskiej rozpoczął się dyskusją panelową na temat komunikacji w sytuacjach trudnych. Wzięli w niej udział ks. prof. Ireneusz Werbiński (Akademia Jagiellońska), prof. Grzegorz Górski (Akademia Jagiellońska, Toruń) i prof. UKSW dr hab. Maria Ryś (UKSW Warszawa).

W szczególnie ciekawej debacie – prowadzonej przez dr Artura Dąbrowskiego – o podmiotowości rodziców wobec szkoły wziął udział bp Andrzej Przybylski (biskup pomocniczy Archidiecezji Częstochowskiej), Maria Chodkiewicz (prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich), Adam Chmielewski (Stowarzyszenie Odpowiedzialny Gdańsk) oraz Elżbieta Doroszuk (Dyrektor RODN „WOM” w Częstochowie) prowadzony przez dr Artura Dąbrowskiego.

Po południu odbyła się seria prelekcji na temat m.in. szans i zagrożeń związanych z używaniem smartfonów w rodzinie, skutecznym porozumiewaniu się nauczyciela z rodzicami swoich wychowanków oraz studium relacji rodzinnych na przykładzie filmu Jana Komasy „Sala samobójców”.

Wśród zaproszonych m.in.: Prof. Grzegorz Górski, rektor Akademii Jagiellońskiej, Abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, Prof. Przemysław Czarnek, Minister Edukacji i Nauki, Mikołaj Pawlak, Rzecznik Praw Dziecka, Ks. prof. Zbigniew Formella (Università Pontificia Salesiana, Roma), Bp Andrzej Przybylski (biskup pomocniczy Archidiecezji Częstochowskiej), Prof. dr hab. Monika Przybysz (UKSW), Dr Artur Dąbrowski (rzecznik Akcji Katolickiej w Polsce)

Skip to content